Nægter skemad - 6 mdr.

23. februar 2007

Alder:
6 mdr.

Nægter skemad - 6 mdr.

Hej Helen

Ja, jeg var der jo for par et par dage siden med lidt samme spørgsmål, men da der ikke er sket nogen udvikling prøver jeg lige igen og høre om du har et andet forslag, da jeg snart er ved at blive skør.

Problemet er, at min søn på 6 mdr. nægter at spise skemad. Han har fået skemad siden han var 4 mdr. og der har før ikke været de store problemer - i hvert fald ikke nogen, der ikke er gået i sig selv efter et par dage. Men den sidste halvanden uge har han nægtet at indtage skemad, hvilket jeg synes er meget frustrerende.

Jeg er begyndt at inddrage mange forskellige madvarer og ved både morgenmaden og aftensmaden får han det samme på tallerkenen som mig. Men hver gang er det det samme. Han laver anderumpe med munden, græder og kaster sig tilbage i stolen, når jeg prøver at give ham noget at spise. Han vil kun drikke vand og ellers sidde og lege med sin ske (proppe den i munden, men ikke med mad på)

Han vil gerne spise sveskemos og banan, men det er også det eneste - det har jeg dog valgt ikke at give ham de sidste par dage (siden lørdag), da han jo ikke kun kan leve af det, og også skal lære at spise andre ting.

Hvis jeg står med ham ude i køknet kan jeg for det meste godt få ham til at åbne munden og prøvesmage maden, når jeg står og laver den, men så snart vi ...

Annonce

... sætter os, så er det som om han kommer i tanke om, at han ikke vil spise, og så nægter han.
Både min kæreste og jeg er ret madglade, så det burde ikke være noget, han har lært fra os. Ligesom jeg da synes, vi har det hyggeligt ved bordet, så det burde heller ikke være der problemet er - han nægter iøvrigt også at spise selvom det foregår i hans skråstol væk fra spisebordet.

Jeg har prøvet at give ham mad både halvanden time efter han har fået flaske, så han burde have en lille sult, og op til tre en halv time efter sidste flaske så han burde være meget sulten, men lige lidt hjælper det.

Han vil dog altid gerne have mælk i sin flaske, så det er ikke fordi han mangler appetit. (Han er også en rimelig stor dreng, der er 75 cm. og vejer ca 10 kilo)

Men hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare slappe af, og regne med at om 14 dage er det her løst af sig selv, fordi det sikkert bare er en fase eller hvad? Skal jeg kun give ham bananer og svesker i et par dage, så han kun synes det er sjovt at spise? Lige nu er min strategi at prøve at give ham mad tre gange om dagen, men vi prøver aldrig mere end 10 min og jeg presser han aldrig, for jeg vil ikke have han får for mange dårlige oplevelser med det at spise. Men lige lidt har det hjulpet!

Så gode råd er meget meget velkomne!

Hilsen Nathalie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder